Attention as Currency

De manier waarop geadverteerd wordt, en de middelen die ingezet worden, zijn de afgelopen tien jaar drastisch veranderd. Het benutten van grote oppervlakken naast de snelweg heeft plaatsgemaakt voor advertentiemethodes die rechtstreeks op onze geest inpluggen. Kleine beetjes van onze aandacht worden verhandeld op de zogenaamde ‘Attention Market’. Iedere keer wanneer je content bekijkt die commercieel interessant is, worden ‘stukjes’ van je aandacht bij opbod verkocht aan de hoogste bieder. Dit is de magie van deze Real-Time Bidding Exchanges: pixels worden omgezet in online advertenties, deze transformeren in aandacht en jouw aandacht wordt omgetoverd in geld voor een ander.

Deze afleidingsmarkt geniet ook de belangstelling van autoritaire overheidsinstanties wereldwijd. Want: als je je aandacht richt op iets wat aantrekkelijk is, maar in wezen irrelevant, weerhoudt het je ervan kritisch te zijn. Attention as Currency is een voorstel voor een alternatieve vorm van ‘gezond’ advertentieverkeer; de optelsom van onze aandacht is immers ons leven.