Gerealiseerd

(2015)

Propaganda by the People

Eefje Blankevoort, Arnold van Bruggen & Rogier Klomp
propagandabythepeople.eu

In het huidige Europa hebben natiestaten meer aantrekkingskracht dan de overkoepelende Europese Unie; het verhaal van ‘voorspoed door vrede en stabiliteit’ klinkt na 70 jaar vrede tussen de landen niet meer urgent. Propaganda by the People is een zoektocht naar nieuwe verhalen en een nieuwe beeldtaal: de ultieme propaganda voor Europa. Via een speciale tool worden Europese burgers in staat gesteld hun eigen verhaal te vertellen. Al deze verhalen worden als beeld en animatie verzameld op de eigen website en samengebracht in de allereerste Europese crowdsourced propagandafilm.

(2014)

The Smell of Data

Froukje Tan & Leanne Wijnsma
smellofdata.com

Ons reukvermogen heeft ons van meet af aan geholpen te overleven. Maar sinds het jagen en verzamelen vooral online is gaan plaatsvinden, kan onze neus ons niet langer waarschuwen voor de gevaren die op de loer liggen in de digitale wildernis. Met behulp van een geurdispenser en een uniek parfum, functioneert The Smell of Data als waarschuwingsmechanisme dat ons op instinctieve wijze bewust laat worden van de kwetsbaarheid van onze eigen data.

(2014)

We Are Data

Thomas Blom & Tijl Akkermans
wearedata.nl

We zijn data geworden. Elke beweging, elke handeling, elke keuze kan persoonlijke en privacygevoelige informatie genereren. Door technische innovaties is men steeds beter in staat om deze data te meten en te gebruiken. In een installatie, die op verschillende plekken en evenementen inzetbaar is, laat We Are Data je ervaren wat het betekent om heel persoonlijke gegevens af te staan en welke waarde je privacy vertegenwoordigt.

(2013)

Quoter

Andreas Schöfl, Rob Meerman & Esther Wouda
www.quotr.nl

Quoter is een quiz voor smartphones, waarbij verschillende spelers elkaar testen op basis van actuele, verrassende quotes uit het nieuws: ‘wie zei wat… en waarom?’. Het doel is niet om zo snel mogelijk te spelen, maar juist om de verdieping op te zoeken. Doordat de nieuwsgierigheid naar het nieuws áchter de catch phrase geprikkeld wordt – en spelers direct doorgelinkt worden naar de nieuwsbron – blijft het nieuws beter hangen.

(2013)

SAAM

Alexander Zeh & Dagan Cohen
miraclethings.nl

SAAM is een applicatie die de mogelijkheid biedt de uitzending van een tv-programma en de bijbehorende twitter-discussie gelijktijdig op één scherm te volgen. Traditionele media en de feedback via sociale media worden geïntegreerd op één online kanaal met een split-screen interface

(2013)

Swartzshield

Joris Hoebe, Tim Murck & Mickey van Zeijl

Interactieve browser game over Aaron Swartz, Bradley Manning, Edward Snowden en andere voorvechters van een vrij en onafhankelijk internet en privacy. In de game wordt de speler getraind om hacker te worden. De speler wordt via de browser meegenomen in een spannende wereld van hacken, piraterij, privacy, corruptie, geheime diensten en overheden. Het verhaal combineert fictie, non-fictie en game-mechanics in een transmediaal avontuur over de vrijheid van internet.

(2013)

Play Mantelzorg

Leonie van Noort & Eelco Wagenaar
www.playmantelzorg.nl

Play Mantelzorg laat zien wat mantelzorgen betekent in het leven van alledag. Het is een video-site voor en door mantelzorgers, die hen in staat stelt hun verhalen over het voetlicht te brengen. De site biedt filmpjes van één minuut die door mantelzorgers zijn gemaakt met behulp van de Play Mantelzorg-app. Gaandeweg ontstaan er clusters van filmpjes rond bepaalde thema’s, verrijkt met de reacties van andere mantelzorgers en bezoekers.

(2013)

Behind the Blue Screen

Jaap van Heusden & Ruben Pater
decorrespondent.nl

In landen waar de vrijheid van meningsuiting onder druk staat, is de veiligheid van bronnen en journalisten moeilijk te garanderen. Hoe krijg je de verhalen uit dergelijke landen dan toch verteld? Behind the Blue Screen is ontwikkeld om dit mogelijk te maken. De video-app bedekt het gezicht van een verteller die anoniem wil blijven met een digitaal blauw masker. De toepassing resulteerde in een reeks videoverhalen op De Correspondent, waarin Iraniërs vrijuit over hun land vertellen.

(2013)

IMMRS

Erik van Gameren & Laurens Vreekamp

Immrs gidst je door het nieuws. De toepassing biedt gebruikers een op maat samengesteld nieuwsdossier met relevante artikelen uit verschillende bronnen. De dossiers worden samengesteld door een kundige redactie en zelf ontwikkelde slimme software. Zo worden mooie overzichtsartikelen gecombineerd met een grondige analyse of een prikkelende opinie. Altijd met een antwoord. Begin 2015 is een pilot uitgevoerd.

(2012)

Shippr

Juha van 't Zelfde & Maurits de Bruyn
shippr.tumblr.com

De scheepvaart speelt een cruciale rol in de wereldeconomie: ongeveer 90% van de wereldhandel gaat over zee. Shippr is een datajournalistiek onderzoek met als doel een openbare, publiek toegankelijke datastore te maken voor maritieme data, met informatie over de locatiegegevens van schepen, de lading, herkomst, reders, bestemming, en omstandigheden als weer, milieu en terrorisme. Deze informatie kan benut worden voor traditionele journalistiek, zoals datavisualisaties in de krant, maar ook voor scheepvaartmanagement-games of een Foursquare voor schepen.

(2012)

Taxodus

Femke Herregraven
www.taxodus.net

Geldstromen zoeken de weg van de minste weerstand: ongeveer 50 procent van de wereldhandel stroomt door belastingparadijzen en 83 van de honderd grootste multinationals zijn in Nederland gevestigd vanwege fiscale redenen. Taxodus is een ‘serious game’ waarin de omvang en impact van dit systeem in kaart wordt gebracht. Het gratis onlinespel, waarbij spelers gebruik moeten maken van internationale belastingconstructies om zo min mogelijk belasting te betalen, werd geïntroduceerd in samenhang met het VPRO-programma Tegenlicht over tax free havens.

(2012)

Big data: de Shell search

Shuchen Tan & Rogier Klomp
www.vpro.nl

Documentaire over de geheime onderhandelingen tussen Royal Dutch Shell en de politiek. Het betreft een precair project in Iran. Gesteund door de Nederlandse overheid zoekt Shell de grenzen op van de internationale wetgeving. De documentaire is een voorbeeld van data-driven journalistiek waar grote hoeveelheden data worden ingezet als bron voor storytelling en analyse. Door middel van animaties wordt complexe informatie begrijpelijk gemaakt voor een groot publiek.

(2012)

0. (nulpunt)

Vinca Kruk, Daniel van der Velden & Jonas Staal

0. – spreek uit: Nulpunt – is een ontwerp voor een online platform waarmee overheidsinformatie digitaal toegankelijk en bruikbaar gemaakt kan worden. Het idee is een reactie op voornemens om de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) te herzien, waardoor het voor burgers juist moeilijker zou worden informatie op te vragen aangaande kwesties van gemeenschappelijk belang. Het platform is een kruising tussen WikiLeaks (toegang tot het permanente, maar geforceerde ‘lek’) en sociale media (de ‘lekken’ kunnen becommentarieerd worden en gedeeld met andere gebruikers).

(2012)

Peilen doe je zo

Valérie Schuit & Coralie Vogelaar

Visueel onderzoek naar de zin en onzin van peilingen en opinieonderzoek. Het project analyseert hoe het zit met de representativiteit, de self fulfilling en self denying prophecies, de steekproefgrootte, de cognitieve vertekening, het effect van zelfselectie, het niveau van generalisaties en de betekenis van mixed-mode onderzoek. Met een eigen panel en volledig transparante werkwijze, biedt Bureau Peilendoejezo een alternatieve benadering voor het reguliere opinieonderzoek.
– Gerealiseerd door Coralie Vogelaar

(2011)

Saving Face

Hermen Maat, Karen Lancel & Matthijs ten Berge

Bij het vaststellen van onze identiteit en die van de ander, nemen ‘genetwerkte’ surveillance en identificatietechnologieën de rol van onze zintuigen over. De smartphone app Saving Face brengt de ontmoeting met de ander via zintuiglijke aanraking terug in het digitale en publieke domein. Je gezicht dient daarbij als palet: door het aan te raken en te strelen kun je ‘schilderen’ op zogenaamde Urban Screens. Hierdoor ontstaat een nieuwe, niet-traceerbare, samengestelde identiteit, van alle gezichten van deelnemers aan Saving Face wereldwijd.

(2011)

Me Machine

Ruben Abels & Monique Nolte

In Me Machine gaan twee jongeren de uitdaging aan zich op Lowlands 2012 gedurende 72 uur realtime te laten volgen. Al hun persoonlijke gegevens zoals lichaamstemperatuur, hartslag en gedrag, evenals de foto’s en tweets die ze versturen, worden door middel van een met sensoren en videocamera uitgerust pak geregistreerd. De twee zijn live te volgen; via social media kunnen anderen reageren op hun gedrag en de dataregistraties. – Gerealiseerd door Monique Nolte

(2011)

Play@HOI

Ties Schenk, Myrthe Veeneman & Marjolein Vermeulen

E-cultuurproject dat gerelateerd is aan de televisieserie Hoe overleef ik, die weer gebaseerd is op de gelijknamige boekenreeks van Francine Oomen. In een interactieve omgeving worden kinderen ertoe aangezet om op een creatieve manier om te gaan met de puberproblemen die de twaalfjarige Rosa in de serie tegenkomt.

(2011)

Meet Your Stranger

André Freyssen & Sander Veenhof
www.meetyourstranger.com

Waar we ook zijn, met de smartphone van tegenwoordig onderhouden we contact met heel de wereld via e-mail, sms of Facebook. Iemand rechtstreeks aanspreken, is tegenwoordig bijna not done. Meet Your Stranger is een app waarmee onbekenden elkaar kunnen ontmoeten door samen te participeren in een interactief theaterstuk. Je checkt in, kiest een personage en ontmoet vervolgens je tegenspeler via een geheim teken in de openbare ruimte. De scène speel je al improviserend, met je smartphone als souffleur.

(2010)

Money & Speed: Inside the Black Box

Joris Maltha, Daniel Gross & Marije Meerman
www.vpro.nl

Wat gebeurde er toen op 6 mei 2010 de Amerikaanse financiële markten om niet direct aanwijsbare redenen en met ongekende snelheid instortten, om vervolgens na 20 minuten tot het oude niveau terug te keren? Deze allereerste TouchDoc (ooit) laat zien wat de samensmelting van het televisie- en computerscherm kan brengen. Het project resulteerde in een waargebeurde thriller die ons meeneemt naar het hart van onze geautomatiseerde financiële wereld. De bijbehorende app biedt de mogelijkheid om zelf financiële data en achtergrondinformatie te verkennen en onderzoeken.

(2010)

De Cirkel

Floris Douma & Victor Vroegindeweij

De Cirkel is een door de kijker bestuurbare online interviewserie. Tien mensen vertellen zittend in een kring hun verhaal. In het midden staat een 360-graden camera, bediend door de kijker. De kijker kan op een persoon klikken waarna die zich tot de kijker richt. De verhalen zijn verrijkt met een optionele commentaarlaag, bestaande uit statistieken of aanvullende citaten. De Cirkel-verhalen hebben een maatschappelijk thema en tussen de verhalen zijn dwarsverbanden te leggen. Die verbanden zijn de basis voor de inhoudelijke navigatie; de kijker kan dus naar eigen inzicht en naar eigen interesse doorklikken.

(2010)

Atlas of Pentecostalism

Bregtje van der Haak & Richard Vijgen
www.atlasofpentecostalism.net

De Pinksterbeweging is de snelst groeiende religieuze beweging ter wereld. Middels global crowdsourcing, big data, film, interviews en academisch onderzoek is deze beweging en haar explosieve groei in kaart gebracht. Dit heeft geresulteerd in een dynamische database, een boek dat real-time informatie bevat en een split-screen film.

(2010)

iYou

Bert Kommerij & Niels Schrader
www.iyou.nu

Op smartphones wordt allerlei data vastgelegd die een beeld kunnen geven van het (media) gedrag van de gebruiker. iYou is een applicatie die deze data filtert, in kaart brengt en visualiseert. De gebruiker ontvangt zo feedback op het eigen communicatiegedrag. Met dit project beogen de makers bij te dragen aan de discussie over mediawijsheid.

(2010)

GPS film / Story engine

Corinne van Egeraat, Esther Polak & Ivar van Bekkum
www.polakvanbekkum.com

GPS (Global Positioning System) is niet alleen een heel handig middel om de weg te vinden, maar schept ook mogelijkheden tot nieuwe visualisaties en manieren van verhalen vertellen. Het project onderzoekt de cinematografische kracht van GPS en brengt GPS-routes tot leven in een 3D-animatie, als waren zij personages in een film. Dit stelt de toeschouwer in staat zich met deze routes te identificeren. Door de bijzondere rol van ruimte en tijd kunnen de ‘personages’ gevolgd worden, een verhaal vertellen, elkaar ontmoeten of juist ontlopen in een ruimtelijke setting. En die setting is, verrassend genoeg, Google Earth.